Romania filantropica. Print sau cersetor?!

Aseara am avut un vis frumos. Ma plimbam linistit prin Italia, lasandu-ma abosrbit de mireasma portocalilor din jur. Apoi m-am trezit si eram intors in Romania…acelasi rahat imprastiat.

“La munca, nu la intins mana” obisnuim sa le zicem cersetorilor. Cel putin celor care au maini. Apoi le dam ori nu le dam. Dar ii consideram cersetori, amarati, necajiti, suflete in mizerie, frig, saracie, alcool, droguri, destine ce vor sfarsi in obscuritate, intuneric, singuratate.

Experienta imi spune ca majoritatea celor care cersesc sunt exact cei care nu dau un folos bun banilor pe care-i primesc. Se infiinteaza la coltul lor de strada in care cersesc la fel cum eu sau tine ne prezentam la munca. Au pus la punct pana si un sistem prin care isi “inchiriaza” locul de cersit cand doresc sa-si ia o zi libera.

Iata insa ca avem o noua categorie de cersetori. Cersetori cu profit de miliarde, cu sedii de miliarde, cu reclame stralucitoare la radio, tv, presa scrisa. “Cersetori” carora le dam bani pentru ca vrem, dar care ne sugereaza sa mai dam si alti bani. Pentru oamenii cu probleme. Adica acesti cersetori pozeaza in filantropi. Ce fac ei? Ne sugereaza sa dam. Atat. Sa dezvolt:

Intru la Mc Donald’s. Sa iau nu stiu ce. Aici e faza cu banii pe care ii dau pentru ca vreau, platind contravaloarea produsului achizitionat. Iau o inghetata si un suc de mere. Si vad pe tejghea, langa casa, cam prin zona in care mi se intinde restul, o cutie de plastic transparent. O pusculita, cu o fanta special conceputa pentru strecurarea de bani. Adica invitatie clara sa bag acolo ceva. Poate restul meu de bani. Pe cutie scria “Fundatia Ronald Mc Donald”.

Ok. Cine-i Ronald si de ce imi cere mie bani. Ca pe cutie nu scria si pentru ce sunt banii. De ce Ronald, care presupun ca nu moare de foame, nu da bani din profitul lui? De ce imi cere mie, care oricum am trecut pe acolo ca sa las niste bani. Nu putini, pentru un meniu care contine o chfila burete, o tocatura care habar nu am din ce-i facuta (si nici nu vreau sa stiu), niste cartofi curatati de Tudor Vladimirescu si congelati ulterior, si un suc=100 mii lei vechi. Ori mai mult. Si, culmea, desi Ronald impinge cutia in fata mea, ca un amarat de pe strada cu basca lui jerpanita, sugerand sa strecor acolo din banul meu muncit, nu-i cersetor. E filantrop, vezi Doamne!

One thought on “Romania filantropica. Print sau cersetor?!”

Comments are closed.